Konsten att krascha modellflygplan!
av Bosse Gårdstad

Tillhör du dem som nyfiket brukar besöka modellflygfält? Du kanske rent av är intresserad av vår hobby? Då ska vi förklara en del saker som Du säkert undrar över. Modellflyg går nämligen ut på att krascha modellplanen, inte som du kanske felaktigt har fått för dig, att flyga med dem. Om du tänker börja med modellflyg och vill bli ansedd som en fullvärdig medlem av vårt brödraskap så följ noga dessa råd:

1. Gör aldrig något räckviddsprov med din sändare. Det står en massa trams i instruktionsböckerna om att man, när anläggningen är ny, ska mäta upp räckvidden med inskjuten antenn och anteckna detta. Då kan man sedan göra om exakt samma prov och se om det är fel på anläggningen.

Dom skriver också att man ska kolla räckvidden när man installerat i en ny modell eller har en stor motor som vibrerar lite mer än vanligt.
Då missar du helt de spännande ögonblick när du kommit lite extra långt bort och modellen vacklar kring och ibland lyder dig, ibland inte. Det ger en alldeles speciell krydda åt flygningen.

2. När du ska ut på fältet med en nybyggd modell så kolla inte om allt sitter fast. Det är jättekul när roder trillar av eller ett servo lossnar inne i modellen. För att inte tala om när gångjärn och roderhorn lossnar och planet gör konstflygning helt på egen hand. Det imponerar väldigt på kamraterna.

3. Limma modellen mycket sparsamt! Lim är dyrt och kletigt. Kolla inte delarna genom att dra lite i dem. De kanske lossnar från varandra och då får du lägga ner en massa onödig energi på att limma om igen.

4. Tanken ska du montera i ett stängt utrymme som du inte kan komma åt annat än genom att montera ur hela modellens innanmäte. Gör ingen inspektionslucka för tanken! Det härligt porlande ljudet från bränsle som strömmar ut baktill vid sporren berättar ändå så småningom att du har en tankläcka och samtidigt kan du göra vetenskapliga undersökningar av hur länge servon och mottagare fungerar i metanol innan de lägger av.

5. En del säger att man ska ha minst sex gummiband som håller en vinge på plats. Sätt fast den med två stycken bara, så ska du få se på skoj! Vingen hoppar upp och ner så snart du ger höjdroder och det gör modellen också. Kul!

6. Byt gärna kristaller med din kompis även om han har en Futaba och du en Multiplex. Det är alltid intressant med nya bekantskaper och även om du i så fall får bara 50 meters räckvidd så har du fått en ny hobbykamrat att diskutera kraschen med.

7. Det är också en ren myt att det skulle löna sig att flyga mycket. Se på astronauterna i Rymdfärjan. De flyger ett par gånger om året högst och de är världens mest utvalda piloter. Nej, högst två, tre gånger om året och bara en start och en landning vid de tillfällena är det rätta för en modellflygare av klass.

8. Roderstängerna ska sitta löst och gärna bågna inne i kroppen när du trycker på rodren. Roder som inte orkar trycka emot luftströmmen t ex i en högfartdykning skapar intressanta flyglägen och stora hål i gräsmattan.

9. Röde Baronen nalkades alltid fienden från solen och om du söker dig till den och flyger i motljus så får du uppleva sensationen att försöka hitta modellen när du är totalt bländad. Det är härligt med solsken!

10. Det finns bara två lägen på gasen. Tomgång på marken och full gas hela flygningen!!! Ge järnet och visa att du är en karl!

11. Det räcker att ladda ackarna när du får lust till det. Moderna ackar är så bra att det förmodligen klarar sig med det. Och modern elektronik är väldigt strömsnål har jag hört. Vissa modellflygare laddar alltid natten före flygning och laddar ur ackarna till 1 volt cellspänning ett par gånger om året och laddar sedan minst 14 timmar. Vilket slöseri med tid!

12. Det finns en helt onödig pryl som heter ackvarnare. Den kostar bara någon hundralapp, men har du köpt grejor för tre- fyra tusen så är det väl helt onödigt att lägga dina sista slantar på något så löjligt.

13. Om det står några kompisar och tittar på, så flyg så våldsamt du någonsin kan för att visa vilken sjutusan till flygare du är. Även om du knappt känner planet och aldrig rollat förr så passa på då! Det kan ju lyckas och då blir du berömd.

14. Fältreglerna är till för veklingar och morsgrisar. Stå gärna för dig själv på fältet och flyg och bry dig inte om att du står mitt på banan. Det ger dig VIP-status och betyder att du inte är vem som helst. Skaffa en egen frekvensklämma! Om någon tar klubbens och flyger på samma frekvens så slå på din sändare för att påminna honom om att detta är den frekvens som Du alltid använder.

15. Glöm inte att ropa "Radiostörning" så snart modellen uppför sig konstigt.

16. Det mest idiotiska påhittet är att använda checklistor för din modell och gå igenom punkterna noga t ex efter var 5:e flygning. Det är kvalificerat slöseri med tid och skulle rent av kunna få din modell att fungera.

Om du nu följer alla dessa råd så kommer du snabbt att ha kraschat dina modeller och slipper släpa med dem till fältet. Då kan du sälla dig till det gäng som sitter på bänken i depån (glöm inte termos och fika) och talar om för de andra hur de ska flyga. Det är där du har De Verkligt Kunniga Grabbarna och det är där Modellflygets Verkliga Tjusning finns!

Lycka till!

Till startsidan